Częste pytania (FAQ)
Jak rozpoznać zepsuty katalizator?
Głównym problemem awarii katalizatora jest spadek wydajności pojazdu, czego przyczyną jest uwięzienie spalin w jego przedniej części. Zatkany lub zepsuty katalizator skutkuje szarpnięciami samochodu, jak i zauważalnym wzrostem ilości spalanego przez samochód paliwa. Innym objawem jest tzw. wypadanie zapłonów.
Jak często trzeba wymieniać katalizator?
Szacuje się, że katalizator wymieniać należy co 80 000 – 100 000 kilometrów. Często zdarza się jednak, że kierowcy na jednym katalizatorze pokonują dwukrotnie dłuższe dystanse.
Jakie są najczęstsze usterki układu wydechowego?
Układ wydechowy samochodu jest mocno eksploatowany. Dlatego narażony jest na poważne awarie. Poza problemami z rdzą mocno narażone są kolektory i katalizatory. Pierwsze mogą pękać na skutek regularnej różnicy temperatur (rozgrzewania i stygnięcia). Katalizatory z czasem stają się niedrożne, co ma związek z osadzaniem się w nich sadzy. Inne często spotykane awarie, to zapychanie się eliminujących szkodliwe cząstki stałe filtrów oraz uszkodzenie sond lambda wskutek przerwania przewodów zasilających.
Jak dbać o układ wydechowy?
Jednym z najważniejszych elementów układu wydechowego jest katalizator. Po zapchaniu tego elementu trzeba go jak najszybciej wymienić. Należy mieć też na uwadze, że katalizatorom nie służy jazda na krótkich dystansach czy niesprawny układ zapłonowy. Niedobre dla katalizatorów jest też ich nagłe schłodzenie.
Ważny jest też tłumik. Powstałe w nim dziury, początkowo łatać można taśmą uszczelniającą lub zaspawać łatkami.
Czy katalizator można wymontować samodzielnie?
Demontaż zużytego katalizatora, a jednocześnie montaż nowego elementu, powinien zostać przeprowadzony w specjalistycznym warsztacie. Należy pamiętać, że wycięcie katalizatora i zastąpienie go zwykłą rurą czy strumienicą, jest też możliwe. Taki pojazd może mieć jednak problem z zaliczeniem badania technicznego. Zużyty element odkupi od Państwa nasz skup katalizatorów.